Arduino IDE vs Atom

Arduino IDE vs Atom

O tym, że Arduino IDE brakuje kilku przydatnych funkcji, chyba nikomu nie muszę wspominać – mimo wszystko można bez tego pisać programy. Proste projekty jesteśmy jeszcze w stanie jakoś zorganizować, z większymi projektami pojawiają się problemy – brak numerowania linii, zawijania kodu, podpowiadania kodu.
O takich szczegółach jak wskazówki debuggera już nie wspomnę.

Dlaczego by tego nie zmienić?

Słowo klucz – Atom.

Zobaczmy co na ten temat mówi Wikipedia:
Atom – Wieloplatformowy, desktopowy edytor programistycznych kodów źródłowych z kolorowaniem składni dla wielu języków.
Inne dodatki (to co nas interesuje):
– Lepsze kolorowanie tekstu, podpowiadanie kodu, zawijanie funkcji…- Wydajniejszy i wygodniejszy debugger.
– I inne – które już wkrótce umożliwia ci szybsze i łatwiejsze tworzenie doskonałego kodu.

Instalacja

Do prawidłowego działania Atom wymaga Pythona w wersji – 2.7. lub nowszej. Jeżeli nie mamy go zainstalowanego, w trakcie instalacji wyświetli się nam odpowiedni komunikat.

1.Instalacja Pythona:

Przechodzimy na stronę  – https://www.python.org/downloads/  i pobieramy Python

2.7.x lub nowszą wersję. (Uwaga Python 3 nie jest jeszcze obsługiwany.)

Uruchamiamy plik instalacyjny, wybieramy lokalizacje i inne szczegóły (na początek zalecamy instalację standardową) – może to potrwać kilka minut. Gotowe.

2. Następnie możemy już zainstalować Atom IDE.

Wchodzimy na podaną stronę: http://platformio.org/platformio-ide, i pobieramy plik.
Uruchamiamy plik i zaczynamy instalację – powinno to zająć niecałą minutę.

Gotowe – na koniec uruchamiamy nowo zainstalowane IDE.

Okno główne

Przechodzimy do zakładki PlatformIO home i wybieramy Project example > blink example.

Uwaga! W trakcie otwierania przykładu, może pojawić się zapytanie o instalację dodatkowych przyborów – są to różne dodatki np. poprawiające czytelność kodu, podpowiadanie itd– warto dodatkowo zainstalować.

Wybieramy wskazany przykład blink, akceptujemy przyciskiem Process, po czym otworzy nam się przykład (możemy już zamknąć pozostałe okna), aby wyświetlić kod,  w menu bocznym w folderze src (source )wybieramy plik Blink.cpp .

Ustawienia płytki.

 Mamy już ustawioną płytkę teraz ustawimy opcje wgrywania.

Możemy wskazać kilka płytek, w czasie wgrywania program sam sprawdzi która płytka jest podpięta.  Akceptujemy ustawienia przycinkiem Process.

Wpisujemy „uno” i wybieramy jedną z opcji Test lub Upload (env:uno).

Przejdziemy teraz do kompilowania i wgrywania kodu. Czerwonym polem zaznaczyłem kolejno opcje (od góry) – kompiluj i wgrywanie.

Kompilowanie kodu i wgrywanie może potrwać kilak sekund, w tym czasie u dołu ekranu pojawi nam się debugger z wypisanymi informacjami– po zakończeniu powinien nam się na wyświetlić efekt z wynikiem pozytywnym i podsumowanym czasem.

Gotowe – projekt bezproblemowo został załadowany na płytkę.

TWORZENIE NOWEGO PUSTEGO PROJEKTU

(Postępuj zgodnie z obrazkami i opisem)

Uwaga – w nowo otwartym oknie samodzielnie musimy wpisać funkcje setup() i loop(), oraz dodać bibliotekę Arduino.h

Analogicznie jak wcześniej wybieramy także sposób wgrywania kodu. (Na poniższym zdjęciu w lewym dolnym rogu zaznaczone jest inne miejsce gdzie możemy wybrać te ustawienia)

Source: http://docs.platformio.org/en/stable/ide/atom.html#quick-start

Maciej Szostak

Create Account



Log In Your Account