Arduino, najczęstsze pytania

Podstawowe pytanie wałkowane zawsze i wszędzie – oryginał czy klon?

Po pierwsze, nie należy mylić klonu Arduino z podróbkami. Cały projekt jest projektem typu open – source – cytując definicję z Wikipedii, oznacza to termin określający oprogramowanie, które może być uruchamiane, kopiowane, rozpowszechniane, analizowane oraz zmieniane i poprawiane przez użytkowników. W naszym przypadku dotyczy to oczywiście płytek wykonywanych na bazie wolno dostępnych schematów.  Kosz zakupu takiego klona jest niższy, nie oznacza to jednak, że jest on produktem wadliwym – dobrze natomiast nadaje się on do nauki czy innych zastosowań, bowiem w razie niepowodzenia straty są bardzo niewielkie.

(Osobom zainteresowanym tym tematem polecam artykuł https://www.arduino.cc/en/Main/FAQ)

Którą płytkę na początek wybrać?

Zaczniemy od ogólnego podsumowania płytek.

Name Procesor CPU

speed

Analog I/O Digital

IO/PWM

Flash
UNO ATmega328P 16 MHz 6/0 14/6 32
Leonardo ATmega32U4 16 MHz 12/0 20/7 32
Mega 2560 ATmega2560 16 MHz 16/0 54/15 256
Mega ADK ATmega2560 16 MHz 16/0 54/15 256
Micro ATmega32U4 16 MHz 12/0 20/7 32
Mini ATmega328P 16 MHz 8/0 14/6 32
Pro Mini ATmega328P 8 MHz

16 MHz

6/0 14/6 32
Nano ATmega168 ATmega328P 16 MHz 8/0 14/6 16

32

Pro ATmega168 ATmega328P 8 MHz

16 MHz

6/0 14/6 16

32

W tabeli przedstawione zostały najczęściej wybierane płytki, pełna lista wraz z opisem dostępna na stronie Arduino: https://www.arduino.cc/en/Products/Compare

Krótki opis kolumn:

Procesor – może pracować na tzw logice 5V lub 3V

CPU speed – prędkość procesora w MHz np. 16 MHz dla Arduino UNO oznacza to, że procesor może wykonać 16 milionów operacji na sekundę w teorii.

Analog I/O – porty analogowe wejścia i wyjścia.

Digital IO / PWM – porty cyfrowe jednocześnie wejścia i wyjścia – porty PWM (sygnał używany np. do sterowania serwem)

Flash – ilość określonej pamięci, z której możemy skorzystać wgryając program.

Wśród tych płytek szczególnie popularna są cztery płytki:

  • Arduino Uno – jedna z podstawowych wersji posiada liczne shiledy (płytki z rozszerzeniami np. ilość pinów) lub moduły.
  • Arduino Leonardo – niektóre schematy wymagają przerobienia, niekompatybilny z niektórymi shiledami, ułatwiona jest natomiast komunikacja z komputem
  • Arduino pro mini – ze względu na małe rozmiary i niski kosz zakupu występuje w wersji 3.3V i 5V
  • Arduino – duża płytka, posiada największą ilość pinów i pamięci flash, używana w dużych projektach, gdzie wykorzystane są wszystkie piny

Gotowy zestaw czy zakup części?

Tylu, ilu użytkowników, tyle opinii na ten temat – dlatego skupimy się na plusach i minusach obu opcji pozostawiając możliwość wyboru wam.

Zestaw Pojedyncze części *
–                     skład zestawu jest ograniczony, innymi słowy pojawią się moduły, z których skorzystamy, ale także takie, których używać będziemy naprawdę rzadko lub wcale.

–                     zestawy połączone są najczęściej z pełnymi kursami opisującymi wszystkie zakupione elementy

–                     niższa cena niz przy zakupie osobnych części, dodatkowo mogą pojawić się dodatki np. organizery

–                     dowolny wybór wybór części, nie jesteśmy natomiast w stanie na początku przewidzieć czy kupiliśmy wszystko co będzie potrzebne (np. brak wlutowanych pinów) przy zakupie Arduino pro mini

–                     większość informacji musimy pozyskać sami, pozwala to jednak skupić się na projekcie i częściach tylko z nim związanych

–                     cena za pojedyncze części będzie wyższa niż zakup w zestawie, mamy jednak możliwość zakupu w różnych miejscach

Z pewnością można dopisać jeszcze inne elementy, zarówno do jednaj jak i do drugiej opcji – przedstawione zostały jednak podstawowe różnice.

*Jakie części kupić na początek… Tutaj również nie ma jednakowej odpowiedzi, wszystko zależy od projektu – przy każdym poradniku widnieje wypis elementów. Zakupując elementy do własnego projektu sami musimy zdecydować co będzie

nam potrzebne lub w jakich ilościach – dobrze jest jednak szczególnie przy pierwszych zakupach zaopatrzyć się w elementy podstawowe np. rezystory, kondensatory do filtrowania zasilania, czy tranzystory.

Czy można elementy xyz podpiąć do arduino – gdzie szukać informacji?

I tak i nie – wszystko zależy od tego co chcemy podłączyć i jakie posiadamy doświadczenie w tym temacie.

Przede wszystkim warto na początku samemu zgłębić temat, w tym celu możemy zastosować się do poniższych wskazówek.

  • Należy się przede wszystkim zastanowić jak moglibyśmy to podpiąć lub jak taki moduł mógłby działać? „Czy w ogóle możliwe jest podpięcie ekranu z telefonu dotykowego do Arduino?”
  • Sprawdzić DS (ang. datasheet), specyfikacja danego elementu z uwzględnieniem na przykład schematów, elementów budowy, często zawierająca zbiory informacji w formie tabel lub wykresów. W takiej dokumentacji bardzo szybko jesteśmy w stanie odnaleźć interesujące nas informacje – z jakim napięciem lub natężeniem dany element powinien pracować.
  • Przeszukać internet – przede wszystkim od tego powinniśmy zacząć. Chociaz narzędzie znane jest przez wszystkich, nie zawsze jednak wykorzystywane w 100%. Szukając rozwiązania problemu powiliśmy także skorzystać z języków obcych, np. tak popularnego języka angielskiego, ktory to jest językiem uniwersalnym w internecie. Dzięki temu o wiele łatwiej i szybciej będziemy mogli zdobyć interesujące nas informacje. Poza tym istnieje jeszcze kilka wskazówek zwiększających nasze szansę w trakcie wyszukiwania, takich jak:
  • używając prostego zapytania, zwrotów uniwersalnych i popularnych, zwiekszamy szanse na osiagniecie więksej ilosci wyników np. „Arduino Led”,  zamiast „How to turn on led with Arduino”. Nie znając dokładnie jakiejś nazwy, nadal możesz ją wpisać – wyszukiwarka automatycznie poprawi ci wyszukiwane hasło.
  • zapis w „cudzysłowie” pozwoli ci na wyszukanie dokładnie pasującego hasła np. przy wyszukiwaniu czyjejś wypowiedzi.
  • jeżeli chcesz uzyskać tylko wyniki z określonej strony lub domeny, możesz skorzystać z takiego zapisu; hasło site :adres.pl digital write :arduino.com
  • wyszukiwanie danego rodzaju pliku .pdf
  • Jedną z bardziej zaawansowanych i ciekawszych elementów wyszukiwarki jest wbudowany kalkulator pozwalający na przeliczenie jednostek, proste obliczenia czy rysowanie wykresów funkcji oraz wile innych.


Jak dużo muszę się nauczyć aby zacząć? Czy ocena bardzo dobra z matematyki mi wystarczy?

  • Częsty błąd – zaczynamy od praktyki i teorii, z naciskiem na to pierwsze.

Przede wszystkim, aby zacząć z Arduino, nie musisz wcale wiedzieć jak zbudowany jet mikroprocesor, co to jest kompilator czy wiedzieć ile wynosi cos(x)… Wszystkiego, co będzie ci potrzebne, możesz bardzo szybko się nauczyć składając własne projekty i analizując przykłady.

Na początek wystarczy ci trochę wolnego czasu i cierpliwości, jakiś notatnik oraz kilka kolorowych mazaków – jednak najważniejsze jest pozytywne nastawienie.

Od czego zacząć naukę?

Książki – pewne źródło informacji, lecz nie zawsze nadążające za aktualnym postępem. Podreczniki sa często polecanymi elementami edukacji, ale wiążą się  z dodatkowymi kosztami.

Internet – wstępnie możemy wyróżnić 3 podgrupy:

  • Video – popularne i szeroko dostępne filmy posiadające różny zakres informacji.
  • Fora, kursy, strony – popularne i darmowe serwisy przekazujące rzetelną wiedzę (wyniki mogą się jednak różnić między sobą)
  • Inne – prywatne blogi, micro blogi i inne

Pozostałe elementy takie jak kursy, szkolenia, koła, kluby i tym podobne organizacje rządzące się swoimi prawami.

Czego powinniśmy się nauczyć?

  • programowanie w zakresie podstawowym (zmienne, warunki, pętle, tablice) – matematyka w zakresie podstawowym, przeliczanie jednostek – fizyka działanie prądu, prawo Ohma i inne….

Maciej Szostak dla Learduino.pl

Ryszard Marcin

Create Account



Log In Your Account