Wprowadzenie – budowa programu

Słowem wstępu, witamy serdecznie wszystkich zainteresowanych w kursie podstaw programowania dla początkujących Arduino, przygotowanym przez grupę LearnDuino – nie ma co przedłużać wstępu, zabierajmy się do pracy. 🙂

Jakie IDE? – o wyborze programu do pracy nie będziemy się już rozpisywać, skorzystamy z Atom IDE z dodatkiem dla Arduino – wszystko co powinniście wiedzieć na ten tema zostało opisane już wcześniej tutaj – http://learnduino.pl/arduino-ide-vs-atom/

Język programowania jest uniwersalny – po za kilkoma przypadkami nie ma różnicy czy korzystacie z Atom, Arduino, czy innych IDE.

Struktura – ogólny zarys budowy programu

Programu wgrywane do Ardunio składają się z dwóch podstawowych funkcji:

 

setup() – (ustawienie) fragment kodu zawarty w tej funkcji wykona się tylko raz przy starcie programu.
W funkcji tej najczęściej ustawia się parametry które np. nie ulegną zmianie w czasie działania programu. 

loop() – (pętla, zapętlenie) podany tutaj fragment kodu wykonywany jest w nieskończonej pętli – zapis i odczyt danych, zmiana stanu pinów i inne. 

Komentarze – szybka nauka

Zanim zaczniemy naukę, warto wspomnieć czy są jeszcze komentarze – element języka pozwalający na dodanie do kodu tekstu który nie jest brany pod uwagę w czasie kompilowania – wgrywania czy działania programu.

W tym celu stosuje się jeden z poniższych zapisów:
// (dwukrotny ukośnik) – komentarz w jednej linii.
/**/ (tekst wpisujemy pomiędzy gwiazdki)komentarz na kilka linii.

Kiedy stosuje się komentarze ?

Komentarze są stosowane w celu ułatwiania pracy
z kodem sobie i innym (szczególnie przy pracy w zespole). Szczególnie często pojawiają się przy bardziej skomplikowanych fragmentach funkcji, nie należy jednak przesadzać z ich stosowaniem – na przykład do opisu zmiennych. Pisząc program powinniśmy zgodnie z zasadą Clear Code (czysty kod) starać się stworzyć kod jak najbardziej przejrzysty i zrozumiały bez użycia komentarzy – np. poprzez stosowanie odpowiednich nazw funkcji czy zmiennych.

W kursie komentarze bardzo często będę się powtarzały, pomimo tego że nie zawsze będą bardzo potrzebne – naszym celem jest jednak jak najlepsze wytłumaczenie fragmentu kodu tak aby ułatwić wam jego zrozumienie i pracę z programem.

Maciej Szostak

Create Account



Log In Your Account