Raspberry Pi Zero – Jak zacząć

      Brak komentarzy do Raspberry Pi Zero – Jak zacząć

W dzisiejszym artykule poznasz podstawowe informacje o RPi Zero, oraz jak wykonać jej pierwsze uruchomienie.

Zacznijmy od krótkiego opisu czym jest RPi Zero, jest miniaturowym komputerem pozwalającym na to samo na co zwykły komputer, można zainstalować system, podpiąć myszkę, klawiaturę, monitor, ale można też podpiąć wiele innych rzeczy za pomocą 40 pinów GPIO pozwalających na przykład na podpięcie termometrów, wyświetlaczy i wielu innych modułów, czujników i urządzeń.

Podstawowe parametry RPi Zero:

  • Czip BCM2835 1GHz (taki sam jak w RPi 1 ale o wyższym taktowaniu)
  • Pamięć RAM 512MB
  • Slot na kartę pamięci micro SD
  • Złącze mini HDMI
  • Złącze micro USB pozwalające podpiąć urządzenia USB za pomocą odpowiedniej przejściówki
  • Złącze micro USB pozwalające na podpięcie zasilania
  • Złącze 40-pinowe GPIO (takie same wyprowadzenia jak w A+/B+/2B)
  • Wymiary płytki 65mm x 30mm x 5mm

Jest jeszcze wersja RPi Zero W która posiada WiFi 802.11b/g/n oraz Bluetooth 4.1, reszta parametrów jest taka sama jak w RPi Zero.

Co potrzebujemy aby uruchomić naszą Malinę w wersji Zero?
Zasilacz z wyjściem micro USB, może być na przykład ładowarka do telefonu,
Adapter OTG micro USB na USB, pozwoli nam on na podpięcie myszki i klawiatury.
Adapter mini HDMI na HDMI pozwalający nam podpiąć monitor.
Monitor z wejściem HDMI.
Karta micro SD przynajmniej 8GB.


Zacznijmy od przygotowania karty micro SD, systemy znajdziemy na stronie producenta klik, po dokonaniu wyboru musimy pobrać obraz systemu oraz go rozpakować, ja wybieram „RASPBIAN STRETCH WITH DESKTOP”, pobieram go a następnie wypakowuje zawartość archiwum dla wygody na pulpit, następnie musimy pobrać program za pomocą którego wgramy nasz system na kartę SD znajdziemy go na stronie Etcher, następnie pobieramy oraz instalujemy program Etcher.
Po zainstalowaniu programu Etcher musimy wybrać w nim nasz obraz systemu który wcześniej pobraliśmy i wypakowaliśmy na pulpit, następnie musimy z listy wybrać naszą kartę SD, wcisnąć „Flash!” oraz musimy potwierdzić udzielenie programowi uprawnień administratora następnie cierpliwie czekamy na ukończenie wgrywania systemu na kartę SD.

Teraz przychodzi czas na pierwsze podpięcie oraz uruchomienie Maliny, zacznijmy od włożenia karty SD, następnie podepnijmy adapter pozwalający nam na podpięcie myszy i klawiatury, jeśli posiadacie osobno klawiaturę i mysz musicie się także zaopatrzyć w HUB USB, następnie podpinamy adapter mini HDMI -> HDMI a kablem HDMI podpinamy malinę do monitora, po wykonaniu tych czynności pozostaje już tylko podpiąć zasilanie maliny. Teraz musimy cierpliwie poczekać aż malina się uruchomi, proces uruchamiania oraz wstępnej konfiguracji która jest banalna możecie zobaczyć na poniższym wideo które zostało przyśpieszone.

Jak widać malina działa, można włączyć kalkulator, terminal, różne domyślnie zainstalowane programy, jeśli posiadamy Malinę w wersji W to także możemy połączyć się z siecią WiFi lub urządzeniem Bluetooth i korzystać z internetu, klawiatury na bluetooth, a jeśli tak jak ja posiadacie wersję bez WiFi a chcecie korzystać z internetu w Malinie możecie dokupić odpowiedni moduł aby podłączyć do Maliny internet za pomocą „kabla”, ale o tym więcej w następnym artykule który pojawi się już wkrótce.

Widzisz jakiś błąd? Masz jakieś pytania? Propozycje? Chciał byś zobaczyć jakiś konkretny poradnik? Pisz a postaramy się pomóc! 🙂