Wyświetlacze alfanumeryczne do Arduino

Wyświetlacze alfanumeryczne do Arduino

W poprzednim Artykule przedstawiłem ci wyświetlacze led, które mają taka przewagę nad wyświetlaczami lcd, że znaki wyświetlane na nim są dobrze widoczne w nocy oraz w pełnym nasłonecznieniu. Jednakże, nie nadają się one do wszystkich projektów. Niektóre projekty, które zechcesz zbudować, nie będą się ograniczać do wyświetlania cyfr i prostych znaków graficznych. Chcąc budować bardziej zaawansowane projekty może się okazać, że potrzebujesz wyświetlić bardziej złożony komunikat , a nie tylko ciąg 1,2,3 lub więcej cyfrowy. W takim wypadku z pomocą przychodzą wyświetlacze alfanumeryczne. Potrafią one wyścielać wszystkie znaki graficzne, które potrafimy stworzyć matrycy 7X5 punktów łącznie z wszystkimi znakami dialektycznymi.

W wyświetlaczach LCD dla arduino zainstalowany jest kontroler HD44780, który współpracuje z potencjometrem 5 lub 10 Kohm, który pozwala na regulację kontrastu wyświetlanych na nim znaków. Aby nasze arduino mogło współpracować z urządzeniem, konieczne jest zainstalowanie biblioteki LiquidCrystal.

Producenci w swoich wyświetlaczach używali matryc LMC-S2B16 oraz WC1602. Różniły się one tym, iż ta pierwsza używała podświetlenia ciągłego, natomiast wersja WC1602 pozwalała  na wyłączenie podświetlenia programowo.

Na rynku dostępna jest cała masa rożnych odmian w/w wyświetlaczy,ja ograniczę się tylko do najbardziej znanych 0802, 1601, 1602, 2004,4002. Pierwsze dwie liczby oznaczają ile znaków jest w wierszu, kolejne dwie oznaczają ile wierszy potrafi wyświetlić urządzenie. Znane są również zapisy typu 8X2, 16X1, 16X2, 20X4,40X2. Kolejnym kryterium do podziału urządzeń jest kolor podświetlenia oraz znaków. Najbardziej znane są niebieskie podświetlenie i białe znaki oraz zielone(żółte) podświetlenie i czarne znaki. Nie oznacza to, że nie nie ma innych. Oczywiście dostępne są również wyświetlacze z czarnym tłem i żółtymi bądź czerwonymi znakami. Nowością na rynku są wyświetlacze z podświetleniem RGB. W tym przypadku znaki i podświetlenie użytkownik definiuje sobie sam, jakiego koloru wyświetlacz będzie używać w projekcie   i w programie definiuje sobie sam użyty kolor, tu należy zaznaczyć, iż kolor znaków jest zależy od koloru podświetlenia.

Kolejnym i bardzo ważnym podziałem wyświetlaczy jest podział ze względu na rodzaj podłączenia.  Starsze projekty wykorzystywały 16 styków do podłączenia, wiec wiązka przodów do upchnięcia w obudowie była spora, dodatkowym problemem było to, że do podłączenia musieliśmy przeznaczyć 8 wyjść cyfrowych w naszym arduino, przez co dla użytkownika  oznaczało to, że postało mu do użycia 6 w przypadku płytki UNO.

Producenci zastosowali przejściówkę I2C, która pozwoliła na dołączenie wyświetlacza za pomocą 4 przewodów, dwa przewody zasilające oraz dwa przewody do przesyłania danych SDA i SCL.  W naszych projektach, jeśli będziemy używać wyświetlaczy z przejściówką I2C, chyba, że w treści zaznaczono inaczej.

Ryszard Marcin

Create Account



Log In Your Account