Arduino, najczęstsze pytania


Podstawowe pytanie wałkowane zawsze i wszędzie – oryginał czy klon?

Po pierwsze, nie należy mylić klonu Arduino z podróbkami. Cały projekt jest projektem typu open – source – cytując definicję z Wikipedii, oznacza to termin określający oprogramowanie, które może być uruchamiane, kopiowane, rozpowszechniane, analizowane oraz zmieniane i poprawiane przez użytkowników. W naszym przypadku dotyczy to oczywiście płytek wykonywanych na bazie wolno dostępnych schematów.  Kosz zakupu takiego klona jest niższy, nie oznacza to jednak, że jest on produktem wadliwym – dobrze natomiast nadaje się on do nauki czy innych zastosowań, bowiem w razie niepowodzenia straty są bardzo niewielkie.

(Osobom zainteresowanym tym tematem polecam artykuł https://www.arduino.cc/en/Main/FAQ)

Którą płytkę na początek wybrać?

Zaczniemy od ogólnego podsumowania płytek.

Name Procesor CPU

speed

Analog I/O Digital

IO/PWM

Flash
UNO ATmega328P 16 MHz 6/0 14/6 32
Leonardo ATmega32U4 16 MHz 12/0 20/7 32
Mega 2560 ATmega2560 16 MHz 16/0 54/15 256
Mega ADK ATmega2560 16 MHz 16/0 54/15 256
Micro ATmega32U4 16 MHz 12/0 20/7 32
Mini ATmega328P 16 MHz 8/0 14/6 32
Pro Mini ATmega328P 8 MHz

16 MHz

6/0 14/6 32
Nano ATmega168 ATmega328P 16 MHz 8/0 14/6 16

32

Pro ATmega168 ATmega328P 8 MHz

16 MHz

6/0 14/6 16

32

W tabeli przedstawione zostały najczęściej wybierane płytki, pełna lista wraz z opisem dostępna na stronie Arduino: https://www.arduino.cc/en/Products/Compare

Krótki opis kolumn:

Procesor – może pracować na tzw logice 5V lub 3V

CPU speed – prędkość procesora w MHz np. 16 MHz dla Arduino UNO oznacza to, że procesor może wykonać 16 milionów operacji na sekundę w teorii.

Analog I/O – porty analogowe wejścia i wyjścia.

Digital IO / PWM – porty cyfrowe jednocześnie wejścia i wyjścia – porty PWM (sygnał używany np. do sterowania serwem)

Flash – ilość określonej pamięci, z której możemy skorzystać wgryając program.

Wśród tych płytek szczególnie popularna są cztery płytki:

  • Arduino Uno – jedna z podstawowych wersji posiada liczne shiledy (płytki z rozszerzeniami np. ilość pinów) lub moduły.
  • Arduino Leonardo – niektóre schematy wymagają przerobienia, niekompatybilny z niektórymi shiledami, ułatwiona jest natomiast komunikacja z komputem
  • Arduino pro mini – ze względu na małe rozmiary i niski kosz zakupu występuje w wersji 3.3V i 5V
  • Arduino – duża płytka, posiada największą ilość pinów i pamięci flash, używana w dużych projektach, gdzie wykorzystane są wszystkie piny

Gotowy zestaw czy zakup części?

Tylu, ilu użytkowników, tyle opinii na ten temat – dlatego skupimy się na plusach i minusach obu opcji pozostawiając możliwość wyboru wam.

Zestaw Pojedyncze części *
–                     skład zestawu jest ograniczony, innymi słowy pojawią się moduły, z których skorzystamy, ale także takie, których używać będziemy naprawdę rzadko lub wcale.

–                     zestawy połączone są najczęściej z pełnymi kursami opisującymi wszystkie zakupione elementy

–                     niższa cena niz przy zakupie osobnych części, dodatkowo mogą pojawić się dodatki np. organizery

–                     dowolny wybór wybór części, nie jesteśmy natomiast w stanie na początku przewidzieć czy kupiliśmy wszystko co będzie potrzebne (np. brak wlutowanych pinów) przy zakupie Arduino pro mini

–                     większość informacji musimy pozyskać sami, pozwala to jednak skupić się na projekcie i częściach tylko z nim związanych

–                     cena za pojedyncze części będzie wyższa niż zakup w zestawie, mamy jednak możliwość zakupu w różnych miejscach

Z pewnością można dopisać jeszcze inne elementy, zarówno do jednaj jak i do drugiej opcji – przedstawione zostały jednak podstawowe różnice.

*Jakie części kupić na początek… Tutaj również nie ma jednakowej odpowiedzi, wszystko zależy od projektu – przy każdym poradniku widnieje wypis elementów. Zakupując elementy do własnego projektu sami musimy zdecydować co będzie

nam potrzebne lub w jakich ilościach – dobrze jest jednak szczególnie przy pierwszych zakupach zaopatrzyć się w elementy podstawowe np. rezystory, kondensatory do filtrowania zasilania, czy tranzystory.

Czy można elementy xyz podpiąć do arduino – gdzie szukać informacji?

I tak i nie – wszystko zależy od tego co chcemy podłączyć i jakie posiadamy doświadczenie w tym temacie.

Przede wszystkim warto na początku samemu zgłębić temat, w tym celu możemy zastosować się do poniższych wskazówek.

  • Należy się przede wszystkim zastanowić jak moglibyśmy to podpiąć lub jak taki moduł mógłby działać? „Czy w ogóle możliwe jest podpięcie ekranu z telefonu dotykowego do Arduino?”
  • Sprawdzić DS (ang. datasheet), specyfikacja danego elementu z uwzględnieniem na przykład schematów, elementów budowy, często zawierająca zbiory informacji w formie tabel lub wykresów. W takiej dokumentacji bardzo szybko jesteśmy w stanie odnaleźć interesujące nas informacje – z jakim napięciem lub natężeniem dany element powinien pracować.
  • Przeszukać internet – przede wszystkim od tego powinniśmy zacząć. Chociaz narzędzie znane jest przez wszystkich, nie zawsze jednak wykorzystywane w 100%. Szukając rozwiązania problemu powiliśmy także skorzystać z języków obcych, np. tak popularnego języka angielskiego, ktory to jest językiem uniwersalnym w internecie. Dzięki temu o wiele łatwiej i szybciej będziemy mogli zdobyć interesujące nas informacje. Poza tym istnieje jeszcze kilka wskazówek zwiększających nasze szansę w trakcie wyszukiwania, takich jak:
  • używając prostego zapytania, zwrotów uniwersalnych i popularnych, zwiekszamy szanse na osiagniecie więksej ilosci wyników np. „Arduino Led”,  zamiast „How to turn on led with Arduino”. Nie znając dokładnie jakiejś nazwy, nadal możesz ją wpisać – wyszukiwarka automatycznie poprawi ci wyszukiwane hasło.
  • zapis w „cudzysłowie” pozwoli ci na wyszukanie dokładnie pasującego hasła np. przy wyszukiwaniu czyjejś wypowiedzi.
  • jeżeli chcesz uzyskać tylko wyniki z określonej strony lub domeny, możesz skorzystać z takiego zapisu; hasło site :adres.pl digital write :arduino.com
  • wyszukiwanie danego rodzaju pliku .pdf
  • Jedną z bardziej zaawansowanych i ciekawszych elementów wyszukiwarki jest wbudowany kalkulator pozwalający na przeliczenie jednostek, proste obliczenia czy rysowanie wykresów funkcji oraz wile innych.

 

Jak dużo muszę się nauczyć aby zacząć? Czy ocena bardzo dobra z matematyki mi wystarczy?

  • Częsty błąd – zaczynamy od praktyki i teorii, z naciskiem na to pierwsze.

Przede wszystkim, aby zacząć z Arduino, nie musisz wcale wiedzieć jak zbudowany jet mikroprocesor, co to jest kompilator czy wiedzieć ile wynosi cos(x)… Wszystkiego, co będzie ci potrzebne, możesz bardzo szybko się nauczyć składając własne projekty i analizując przykłady.

Na początek wystarczy ci trochę wolnego czasu i cierpliwości, jakiś notatnik oraz kilka kolorowych mazaków – jednak najważniejsze jest pozytywne nastawienie.

Od czego zacząć naukę?

Książki – pewne źródło informacji, lecz nie zawsze nadążające za aktualnym postępem. Podreczniki sa często polecanymi elementami edukacji, ale wiążą się  z dodatkowymi kosztami.

Internet – wstępnie możemy wyróżnić 3 podgrupy:

  • Video – popularne i szeroko dostępne filmy posiadające różny zakres informacji.
  • Fora, kursy, strony – popularne i darmowe serwisy przekazujące rzetelną wiedzę (wyniki mogą się jednak różnić między sobą)
  • Inne – prywatne blogi, micro blogi i inne

Pozostałe elementy takie jak kursy, szkolenia, koła, kluby i tym podobne organizacje rządzące się swoimi prawami.

Czego powinniśmy się nauczyć?

  • programowanie w zakresie podstawowym (zmienne, warunki, pętle, tablice) – matematyka w zakresie podstawowym, przeliczanie jednostek – fizyka działanie prądu, prawo Ohma i inne….

Maciej Szostak dla Learduino.pl

Poprzednia informacja Arduino Millis() vs Delay()
Kolejna informacja Termometr

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *